#daduji
卐 सत्यराम सा 卐
साभार : Satish Kumar ~
Anahad (un struck buzzing sounds) resonates in sky of awareness...
If its heard, simply taking attention towards these sounds dissolve illusive mind...
Its also a powerful way to realise the field of awareness which witness anahad...
If awareness go deeper in any anahad sound, every sound is realised as emanating from hummming anahad...
However in transition bees, bells, drumming, flute sounds could be distictively heard....
Cosmic field of awareness wherein anahad manifests, is called Naad Brahm (resonating outer I m)....
Visible world appear thru Naad Brahm...
like TV images appear thru TV instrument thru remote signalling....
Similarly world appearance appear via body instrument thru remote signalling from anahad...
Since it is within mind's jurisdiction, some day thru Vijnana (scientifically, applied awareness in limited field) may discover it...
It can make human understand creation in much better way...
Be happy and keep smiling....
-----------------------------------
अनहद बाजे बाजिये, अमरापुरी निवास।
जोति स्वरूपी जगमगै, कोइ निरखै निज दास ॥१००॥
टीका ~ हे जिज्ञासुओं ! दसवें द्वार में(निर्विकल्प समाधि में) ब्रह्म अनुभव होने पर अनहद बाजे बज रहे हैं और ज्योति स्वरूप ब्रह्म सर्वत्र प्रकाशमान है, किन्तु बिरले संतजन ही स्वस्वरूप का अनुभव करते हैं ॥१००॥
कर्ण, नेत्र, नासिका - इन तीनों छिद्रोंऔर मुख, इनका निरोध कर प्राणायामों से निर्मल सुषुम्ना मार्ग में प्रत्यक्ष एवं स्पष्ट मेघ, भेरी आदि शब्दों के समान शब्द सुनने पर भी सूक्ष्म नाद का चिन्तन करे, क्योंकि सूक्ष्मनाद चिरकाल तक स्थायी रहता है और आसक्त चित्त भी चिरकाल तक उसमें बना रहता है ।
"श्रवणपुट नयन युगल - घ्राणमुखानां निरोधनं कार्यम् ।
शुद्धसुषुम्नासरणौ स्फुटममलं श्रूयते नादः ॥
"महति श्रूयमाणेऽपि मेघभेर्यादिक ध्वनौ ।
तत्र सूक्ष्मात् सूक्ष्मतरं नादमेव परामृशेत् ॥''
- हष्ठदीपिका
अनाहतस्य शब्दस्य ध्वनिर्य उपलभ्यते ।
ध्वनेरन्तर्गतं ज्ञेयं ज्ञेयस्यान्तर्गतं मनः ।
मनस्तत्र लयं याति तद्विष्णोः परमं पदम् ।
आदौ जलधि - जीमूत - मेरी - झर्झर - संभवाः ।
मध्ये मद्र्दल - शंखोत्था घंटाका हलजास्तथा ।
अंते तु किंकिणी - वंश - वीणा - भ्रमर निःस्वनाः ।
इति नानाविद्या नादाः श्रूयन्ते देहमध्यगा ॥
(हठयोग प्रदीपिका (उप. ४)
छप्यय
प्रथम भ्रमर गुंजार शंख धुनि दुतिय कहीजे।
तृतीय बजहिं मृदंगे चतुर्थें ताल सुनीजे ॥
पंचम घंटा नाद षष्ठ वीणा धुनि होई।
सप्तम बाजहिं भेरि अष्टम दुन्दुभि दोई ॥
अब नवमें गरज समुद्र की दशम मेघ - घोषहि गुनै।
कहि "सुन्दर'' अनहद नाद को दश प्रकार योगी सुनै ॥
- ज्ञान समुद्र (३/६७) (श्री दादू वाणी ~ परिचय का अंग)
कोई टिप्पणी नहीं:
एक टिप्पणी भेजें